HTML

Ilyen beteg

Friss topikok

Címkék

Filozsófia #2

2008.05.23. 21:09 nyerkös

I.

Értekezés a lábról és annak helyes használatáról

– avagy a legmagasabbrendű létező –

Ahhoz, hogy megértsük a láb (pes) filozófiai/metafizikai funkcióját, először is tisztáznunk kell, mit is értünk láb alatt. Lábnak nevezek minden olyan eszközt ami valamiképpen megy, de nem önállóan, hanem egy rendszer organikus részeként (ki látott már egyedül közlekedő lábat? – természetesen nem számítva közlekedésnek a rángó békacombok kísérletét), ám mégse kerek, kivéve az O-láb esetében. Lábnak nevezek továbbá minden olyan kiterjedést a térben, mely taktilikus fatikus funkció betöltésére is alkalmas a mozgás végrehajtása mellett, de alkalmas rá akkor is, ha épp nincs mozgás*.

Állításom szerint a láb az erkölcs alapja. (Az ’erkölcs’ és az ’alap’ fogalmainak tisztázásához ld. Az erkölcs és az alap szintetikus felfogása c. művemet vagy Magyar Értelmező Kéziszótár: erkölcs; alap címszavait.) Miért állíthatjuk minden kétséget kizáróan, hogy a láb az erkölcs alapja? Nagyon egyszerű.

A megértéshez két hipotézis elfogadása szükséges:

a) az erkölcs helye az emberen (ember alatt értve minden olyan képződményt, mely minimum felerészt, maximálisan kétharmadrészt Hozzám hasonlatos) belül definiálható, ti. csak az ember képes erkölcsös viselkedésre, ebből következően az erkölcs az ember sajátja, tehát az erkölcs nem helyezkedhet az emberen kívül, -> az erkölcs az emberen belül található

b) az embernek általában két lába van (ebben az esetben a lábat úgy definiálom, mint két, a test arányaihoz mérten egész hosszú – jó esetben – párhuzamos nyúlvány gyűjtőnevét, ami viszont nem a kéz), az ember a két lábán áll az esetek többségében, de még mikor nem is áll, akkor is általában a láb van alul (nem tekintve most azokat az eseteket, amikor az ember ül**, minthogy olyankor (látszólag!) nem a láb az alap, bár kétség kívül akkor is alul van!!; vagy azokat a természetellenes pozitúrákat, mikor az ember fejjel lefelé helyezkedik el, szakkifejezéssel: lóg), tehát a lábat tekinthetjük az ember alapjának

Ha ezt a két hipotézist társítva deduktíven haladunk, egyértelművé válik, hogy ha az ember magába foglalja (vagy legalábbis, ha jelen van az erkölcs, az ember törvényszerűen magába foglalja) az erkölcsöt, az ember alapját (láb) kell az erkölcs alapjának is (láb) tekintenünk. Ebből következően tehát belátjuk, hogy (1) a láb az erkölcs alapja.

Ebben az esetben azonban mit jelenthet a perspicuuspesdeprehensio (tehát a félrelábérzés)? A válaszhoz definiáljuk először ezt: a félrelábérzés olyan folyamat, melynek eredményeként a lábnak nevezett taktilikus kognitív szerepért felelős részszubsztancia hibásan jár el metalábi funkcióinak betöltése során (metalábi funkciónak nevezek minden olyan esetet, mikor a mozgáson túl egyéb feladatra is, pl.: észlelés, hangadás (lábdob), művészeti tevékenység (lábbal festés) etc. használjuk a lábat). Ha valóban a láb az erkölcs alapja (márpedig az), akkor erkölcsileg milyen vetülete lehet egy olyan, a hétköznapi életből vett példának, mikor valaki teszem azt belelép egy szögbe? (Szögnek nevezem ezesetben az összes olyan hegyes, kisméretű tárgyat, ami bír egy szög valamennyi hétköznapi jellemzőjével.) Mi is történik ilyenkor? Az ember mozgás közben felemelve a lábát (feltéve és nem megengedve, hogy létezik ember, láb és mozgás, méghozzá Jómagunk (=ÉN) és más emberek is (=arctalan tömeg) bírnak ezen feltételek szignifikáns többségével a kísérlet igazolásához), előfordul, hogy belelép egy szögbe. Ezesetben a szög önálló szubsztanciaként jelenik meg az univerzumban, elsődleges céljává a láb megsértését léptetve elő. A láb részszubsztanciaként találkozván a szöggel, a legelső pillanattöredékben még pusztán csak a szög hegyének*** megismerésével (ld. még Én: A megismerés határai, avagy miért ne nyúljunk a konnektorba – még nedves kézzel se?) van elfoglalva, mikor a két felület (ti. a lábé és a szögé) először találkozik, még nincs jelen a fájdalom, ergo a lépés (lépésen értve azt a térmennyiséget, amit a láb rendszerint mozgás közben kihasít a parkettából) ekkor még nem hibás. Ez a pillanat az, mikor a láb kognitív funkciója érvényesül, fel-, sőt megismeri a szöget, ezáltal új információhalmazzal bővítve az ember (=ÉN) az őt körülvevő világról (=szobám) alkotott ismereteit. A lépés azonban itt még nem áll meg, a szög annak rendje és módja szerint belemélyed a láb térbeli kiterjedésébe (innentől hibás a lépés!) és (2) fájdalmat okoz. Mi következik ebből?

a) a lépés hibás, minthogy a részszubsztancia (a láb) a teljes szubsztanciának (=az ember(=ÉN)) fájdalmat okozott, önnön boldogsága és haarmóniája ellen vétett, tehát közveszélyesen skizofrén, (A) erkölcsileg elítélendő

b) a szög bemélyedésekor egy teljes szubsztancia (szög) és egy részszubsztancia (láb) mélyed egymásba, ezeket összeadva (számoljunk a láb esetében mondjuk 0,1-nyi szubsztanciaértékkel) (B) 1,1-es szuperszubsztanciát létrehozva, melynek önazonossága úgy több az egynél, hogy eközben nem válik skizofrénné, ami a létező formátumok mindegyikéhez képest új és más, új dimenzióra emelvén a létezés lehetőségét

(A) és (B) ellentéte csak akkor oldható fel, ha kihúzzuk a lábunkból a szöget, ( (B) érvényét veszti és pusztán (A) marad meg, lévén a hibát meg nem történtté nem lehet tenni, a szuperszubsztancia (=a szöges láb, értsd: az eddigi legmagasabb rendű létező ) viszont a szög kihúzásakor visszabomlik szubsztanciára és részszubsztanciára)), ekkor azonban (B) állapot megszüntével (A) állapot egyedüli marad és beáll, tehát elkárhozunk, ezért tanácsos NEM KIHÚZNI A SZÖGET A LÁBUNKBÓL.


*= A láb spirituális és szakrális szerepét ld. II. fejezet

**= Azt a korábbi téves feltételezést, miszerint a segg az ember alapja, már cáfoltam Miért nem a segg az ember alapja, avagy a létszemlélet zátonyai c. munkámban

*** = Hegynek nevezem a szög azon részét, amely a szög hegyes oldalának végén található (korábbi munkámban, A szög mint a korai egzistencializmus alapjában, a szögnek két, jól elkülöníthető oldalát határoztam meg, az egyiket, és a másikat. Későbbi vizsgálódásaim (Újabb gondolatok a szögről a szofizmus jegyében) során megállapítottam, hogy a szög egyik oldala elvékonyodó kitüremkedéssel bír a térben: ezt az oldalt kereszteltem el hegyesnek, míg a másik, ilyen jellegű kitüremkedéssel nem bíró oldalt lapos oldalnak neveztem el.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nyerkos.blog.hu/api/trackback/id/tr715925287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyerkös 2008.05.24. 00:33:46

Nemrég érkezett válaszul az értekezésre korunk egy nagy filozófusától: Hamvazó Jakab: Megjegyzések az Értekezés a lábról és annak helyes használatáról – avagy a legmagasabbrendű létező c. értekezéshez Mi is az erkölcs? És mi a láb? A nevét (valószínű, bűnbánatból) fel nem vállaló szerző a lábat olyan eszközként határozta meg, mely valamiképpen megy, s emellett „taktilikus fatikus funkció betöltésére is alkalmas”. De mi az eszköz? Az eszköz egy olyan elkészített tárgy, melyet az ember bizonyos feladatok ellátására – legyen az akár létszükségleti teendő, akár annak egy részfeladata; vagy puszta teendő (ezen olyan tevékenységet értek, amit az ember unaloműzés végett, puszta szórakozásból végez) – használ, felhasznál. Elkészített, de ki által? Az eszköz ember által elkészített termék – a szög is eszköz, nem pedig szubsztancia vagy részszubsztancia, még akkor sem, ha az egy emberi testrésszel érintkezik, függetlenül attól, hogy ez utóbbi számára fájdalmat okoz-e vagy sem (pl. ha csak a kezemben fogom a szöget) –, ha ugyan ember alatt a mesterembert, -t* értünk, elkészítésen ama cselekvést, ami által a terméket létrehozza, terméken pedig a mesterember által az elkészítés cselekvésében és csak abban megszülető egyedi tárgyat, melynek általános megnevezése: eszköz. Az eszköz tehát tárgy. Amennyiben a láb eszköz, tárgy is; a tárgyak azon csoportjába tartozik, melyek mesterember által, valamiféle teendő elvégzésére készíttettek. Dehát a láb is mesterember által készített? (Tekintsünk most el azoktól a véleményektől – ahogyan X. Y. is mellőzte őket – akik a szóbanforgó tulajdonképpeni láb mellett az annak pótlására szolgáló eszközt, az ún. műlábat is lábnak tekintik.) A láb az ember részszubsztanciája, ha tehát megtudjuk, ki is készíti az embert mint szubsztanciát, fény derülhet a láb elkészítőjére is. Az egyszerűség kedvéért az elméletek sokaságából kiemeljük azt a kettőt, melyek összefonódásából a többi kiindult: 1.) Az ember Isten teremtménye. Isten fogalmát itt most nem fogom részletezni, Isten fogalmai, avagy a teológia akkor és most c. értekezésemben már kifejtettem. Elég annyit tudni róla, hogy minden kéznél- és nem-kéznél-levő dolognak ill. szubsztanciának nem-kéznél-levő, mindenhol egyformán és egészben jelenlevő teremtő-kezdete. A kereszténység és egyéb vallások is hol egy hol több ilyen teremtőről beszélnek, más-más módon meghatározva alakját. Amennyiben elfogadjuk a Teremtőt az ember – mint szubsztancia – teremtőjének, úgy a lábat mint részszubsztanciát is Neki kellett megalkotnia. 2.) Az ember két másik különböző nemű ember teremtménye. Az ember két másik ember, egy hím és egy nőstény, avagy egy nőstény és egy hím emberi egyed szexuális érintkezéséből jön létre, amely aktust köznapian a baszás szóval szokták illetni. (Ez aktust és részvevőit kimerítően tárgyalja Isten ujja c. könyvem ötödik fejezete, Az emberi szaporodás profán felfogása címen.) Eszerint az embert, tehát az ember lábát is két ember, nevezetesen egy hím és egy nőstény hozza létre. Mint fentebb megállapítottuk, az eszköz mesterember által létrehozott, tehát ha a láb eszköz, már nem lehet Isten teremtménye, hanem emberé (az Ige ugyan testté lőn az Úr Jézus Krisztus alakjában, s a láb meggyógyítását is vehetnénk görögösen az egészséges láb létrehozásának, ám ettől most tekintsünk el), tehát az 1.) elmélet kiesik. Szerzőnk a 2.) alapján gondolja el az ember és így a láb teremtését is, vagyis az Istentől való eltávolodás kiútkereső, nihilista filozófus egy példájával van dolgunk, aki az ember erkölcsét a lábnak, egy testi létezőnek tulajdonítja, s így ezt a testi létezőt teszi Istenné. De ha ez a testi létező, kéznél-levő egy eszköz, azt kell feltételeznünk, hogy minden ember képes eszközt előállítani, azaz egyben mesterember is; vagypedig a profán egyesülési aktus, t. i. a baszás alkalmával mesteremberek lesznek. Nagyobb képtelenség ez, mint azt állítani (ha ugyan nem az ő ujja állít fel mindent, hanem fordítva), hogy Isten az Erkölcs, s a láb nem ember(ek) által készített eszköz, hanem Isten ajándéka az embernek, mely nem rajta (mmint az emberen) kívűl, hanem az emberen található, mint részszubsztancia, orvosi szóval testrész. Hogy mi a funkciója – Szagok c. művem 13.§-ában – legjobb tudásom szerint – kifejtettem.

nyerkös 2008.05.24. 00:39:48

a viszontválasz lehetősége az eredeti értekezés szerzőjének is jár: Sir Wrigghington Lack Gyök Három válasza: Mindenek előtt elnézést kérek, amiért a nevem (név alatt olyan hang/betűsort értek, mely egy létező élő avagy élettelen dolog, tárgy, élőlény, esetleg fogalom megnevezésére, kiemelésére, a fogalmi térben történő meghatározására és egyben elkülönítésére szolgál) lemaradt szerény írásomról, a hibáért a blog szerkesztőjét (nyerkös) terheli a felelősség (valóban, de mivel én idióta vagyok, a szüleimet, nagyszülőket... stb. - nyerkös) Tanult kollégám, Hamvazó Úr érdekfeszítő és sok szempontból tanulságos, bölcs válasza valójában jól átgondolt és megszerkesztett, hozzá méltó terjedelmű és kidolgozottságú reakciót kíván, melyet nem sokára megírok, addigis kérem Jakab barátom szíves türelmét, holnapig meg kell írnom két regényt és egy novelláskötetet (mind élünk valamiből). Addig is maradok tisztelettel: SWLGYH

Kecsap 2008.05.25. 11:52:07

Kedves Mester! Érdekelne álláspontja a műlábbal kapcsolatban. Ilyenkor milyen viszonyban áll egymással az egyén szubsztanciája és nevezhetjük-e egyáltalán részszubsztanciának a művégtagot? Valamint: ilyen egyén esetében kijelenthető-e az, hogy az illető mesterségesen kreált erkölcsi normákkal rendelkezik? Maradok őszinte híve.

Kecsap 2008.05.28. 14:07:45

Bocs, nem ide vág, csak szólok: írtam emilt a külön-külön dalokkal kapcsolatban, nem tom megkaptad-e. Ha nem: szabadon rendelkezem a teljes masterrel, bármiről is legyen szó...

Lili 2008.05.29. 20:11:11

Látszik, hogy egy kúrcsányista zsidó vagy. De ezt most elkúrtad, óóó zsizrael, óóó zsúdea: MENEKÜLJETEK!MENEKÜLJETEK!MENEKÜLJETEK!MENEKÜLJETEK! Puszi: Lilian

István, a király 2008.06.08. 18:35:06

nincs is olyan szó hogy taktilikus

nyerkös 2010.01.18. 00:47:10

És hogy Várady Szabolcs műve mennyire idevág VÁRADI SZABOLCS A lábról Filozófiai töredék Mindennek van lába, vagyis valami, amin áll. De a lábnak nincs lába, csakis rajta állnak. És ha történetesen lába kelne a lábnak, vagyis eltűnne a láb, amin minden áll: nos, a dolgok jórészt akkor is megállnak, és amin állnak, hovatovább az neveztetne lábnak. Kérdés mármost, hogy a lábra kelt láb viszont min áll? Feltehetően van valami (nevezzük talán lábnak), amin áll az a láb, amin mások immár nem állnak; kétséges azonban, hogy e láb lábsága ekkor miben áll.

2010.01.18. 00:47:44

És hogy Várady Szabolcs műve mennyire idevág VÁRADY SZABOLCS A lábról Filozófiai töredék Mindennek van lába, vagyis valami, amin áll. De a lábnak nincs lába, csakis rajta állnak. És ha történetesen lába kelne a lábnak, vagyis eltűnne a láb, amin minden áll: nos, a dolgok jórészt akkor is megállnak, és amin állnak, hovatovább az neveztetne lábnak. Kérdés mármost, hogy a lábra kelt láb viszont min áll? Feltehetően van valami (nevezzük talán lábnak), amin áll az a láb, amin mások immár nem állnak; kétséges azonban, hogy e láb lábsága ekkor miben áll.

no 5 mat pliable stucco 2010.02.27. 23:39:52

visit my site and get information on no 5 mat pliable stucco
süti beállítások módosítása